Alla inlägg den 22 december 2007

Av Mia - 22 december 2007 23:55

...är inte min grej.

Vad är det som gör att jag får sådan ångest (inte panikångest eller så, utan bara lite vanlig vardagsångest) när jag säger nej, i vissa lägen?

Jag lägger över vad jag TROR att personen känner när jag säger nej, och sedan mår jag dåligt för jag TROR att den lider av det. Fast i de flesta fall vet jag att den INTE lider! 

Jag säger nästan aldrig nej, och när jag gör det får jag sådana skuldkänslor och inbillar mig att personen i fråga blir oerhört besviken och ledsen.

När den kanske egentligen inte bryr sig så mycket. "Trevligt om du sagt ja, men spelar ingen roll om du sa nej" liksom....

Hur, hur, HUR lär man sig säga nej, utan att känna sig skyldig över det?


Jag borde ju må bra, för att jag gjorde ett val som passar mig, men det är snarare tvärtom....

För det allra, allra mesta säger jag ja, även om det blir krångligt och besvärligt för mig, men så känner jag att jag vill ställa upp för mina vänner, min familj, bekanta.... Kanske på lite för mycket bekostnad av mig själv?

Det är ju inte så ofta det handlar om livsavgörande situationer så ett nej hade nog inte skadat någon.


Lägger jag för stor vikt vid min egen insats? Troligen, men det är komlicerat, å ena sidan känns det som de blir förkrossade när jag säger nej, å andra sidan tror jag mig inte vara så betydelsefull för någon.

Det är minsann inte så lätt att vara människa....

....men jag tror jag skulle må bättre om jag sa nej emellanåt, tog hand om mig själv istället för att bryta mig sönder och samman för att gå andra tillmötes....


Av Mia - 22 december 2007 16:13

Håll nu alla tummar och tår att JAG är den som går segrande ur striden! Det händer ibland, och det är lika roligt varje gång att slå dessa pojkar/män som gärna hjäper en stackars kvinna med goda råd och tips, och kommer med kommentarer att så där skulle du gjort...

Då är det gott att ta hem alltihop och så kan de sitta där med all sin erfarenhet och kunskap!

Inte vinner de fler gånger för det! *L*


Av Mia - 22 december 2007 16:10

...som har skickat så fina julkort till mig!

Egenskapade, till 100 % eller till viss del; köpta, fast de hade planerat annat; köpta, söta, vackra, roliga... alla!
Det värmer så gott att se att människor fortfarande skickar julkort! Emailjulkorten är inte så många, men det är så skoj att kolla mailen och få en eller ett par hälsningar där också!

Kram på er!


Av Mia - 22 december 2007 16:08

..att-göra-listan


*saffranstryffel- GJORT

*saffransskorpo- GJORT

*lasagne- GJORT

*finsk kålrotslåda

*Rocky Road-godis- GJORT

*Marsipangodis

*Plocka undan- GJORT

*Dammsuga

*Städa Badrum- GJORT

*Scrappa två julklappar-häften gjort

*Slå in julklappar


Ok, rätt så bra, tänkte väl försöka göra det sista ikväll när alla "mina" karlar har gått hem! Eller ut eller vart dom skulle...

  


Av Mia - 22 december 2007 12:07

...för dagen:

*saffranstryffel

*saffransskorpor

*lasagne

*finsk kålrotslåda

*Rocky Road-godis

*Marsipangodis

*Plocka undan

*Dammsuga

*Städa  Badrum

*Scrappa två julklappar

*Slå in julklappar


...och allt detta innan klockan 16.30 då det dröser in ett gäng unga män här (och någon lite äldre) för pokerspel...

Nu får jag för att jag inte känt mig särskilt stressad någon gång under hela december!  

Av Mia - 22 december 2007 01:52

...ser ut så här i år!

Inte världens bästa bild, men att ta kort på den och få hyfsat normala färger var inte helt lätt... Men en liten hint om mitt lila tema får ni i alla fall! 

JUL
Av Mia - 22 december 2007 01:45

...är det...
Tiden räcker inte så bra till för att förbereda jul OCH blogga! *L*
TIll att börja med fick jag jobba över idag, till klockan 16 istället för 11, och där försvann det 5 viktiga timmar!

Sedan snabbt som ögat ut på stan och handla de sista små julklapparna samt ett besök på systembolaget där det verkade vara brist på det mesta, men vi hittade annat att köpa istället då.

Hem, duscha, gå igenom posten och sedan på julbord på Villa Hehrne. Det var så skönt, vi var nog 25 personer där kanske, lugnt och skönt, och så gott att komma hemifrån och bara koppla av och äta gott för några timmar. Maten var riktigt god också!

Sedan har jag tillbringat tre timmar med att slå in julklapparna...

Inte alla...Sambons vet jag inte var jag gömt...

Jag fick ännu en julklapp av söte sambon idag, ett matchande armband (till halsbandet och ringen jag fick tidigare för att "testa storlekarna") Han har lite svårt att hålla på sådana hemligheter, och därför fick jag öppna det sista idag!
Jag har funderingar på att gå i väg till stan på söndag, för att kanske, kanske köpa en sista julklapp till honom. En portabel DVD-spelare står nu högt upp på listan...

Vi får väl se om jag orkar knö in i stan för det. Det beror på hur snäll han är imorgon! *L*



Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

En gång för länge sen

RSS

Foto 365

Vänner


Skapa flashcards