Alla inlägg under januari 2007

Av Mia - 27 januari 2007 22:49

...har jag ägnat kvällen åt. Jag är ingen snabb kortmakare percis och jag får inte till det heller, som jag vill ha det.Förstår inte att jag ska ha så svårt att få det som jag har tänkt. Jag skyller på för lite material, men jag vet inte om någon som sett mitt förråd med diverse pysselsaker kan hålla med om det.Sytt har jag faktiskt gjort också! Fantastiskt! Se hur fint det ser ut med symaskin på mitt arbetsbord och desssutom med ett arbete i!!Jag är inte riktigt klar med den ena duken på bilden. Den ska fodras och kviltas. Det har varit en så härlig dag, jag har varit ute idag i den friska härliga luften och det sköna solskenet, med brorsbarnen. De är ju oerhört glada över att det har kommit några milimeter snö, och medan de åkte nerför jordkällaren hos mamma, stod jag och såg på. Jag hade inte någon större lust att leka.Igår åkte jag och mamma till IKEA för att handla de sista förvaringssakerna till arbetsrummet, men naturligtvis var en hel massa saker slut när vi väl kom dit. Bokhylla och byrå, men det värsta av allt var att det inte fanns några värmeljus!!! Det är en hopplös resa för mig till IKEA om jag inte får med mig några värmeljus hem. Ljusen är hårdvaluta hemma hos oss, det går åt en mängd ljus varje kväll när det är så här mörkt och kallt.Fast jag lyckades ju på något konstigt sätt handla för 1800 i alla fall. Förstår inte det när jag inte fick med mig några värmeljus :-)Men lite nöjd är jag, det var rea på några saker som jag ville ha och jag gjorde några riktigt bra köp.Shopping är alltid trevligt! Alldeles för trevligt, pengarna räcker liksom inte till allt som jag skulle vilja ha... Någon som känner igen sig??

Av Mia - 24 januari 2007 21:46

...bara lägga ut en liten vinterbild! Det är den enda jag har hunnit ta, men tänkte att jag var tvungen att fota något med snö i år. Risken är väl stor att snön snart försvinner och då kan det vara trevligt att minnas att det faktiskt har varit kallt någon gång under vintern!

Av Mia - 24 januari 2007 21:39

....har jag varit idag. Jag och moster har varit och simmat! Vi simmade i alla fall en stund, sedan njöt vi mest av att vara i badet, bubblade lite, simmade ut och fick snöflingor på oss, bastade.. Men det var skönt!! Fast nästa gång måste vi nog simma lite mer innan vi unnar oss njutning!Jag har äntligen fått lite ordning i vårt tredje rum, min skaparvrå! Bilder finns här nedan. Bry er inte om att något är suddigt, att jag finns med i fönstret på något kort, att blixten speglar sig i fönstret, utan föreställ er hur mycket jag kommer att sitta vid det högra skrivbordet (till vänster har sötaste sambon fått en vrå faktiskt!) och skapa! Och framförallt! Gardinerna är väldigt tillfälliga! Jag såg nu på korten att det såg helt bedrövliga ut! Nya är beställda!Hade först tänkt att inga gardiner ha, men det trivdes jag inte alls med! Det blev så kalt och ovänligt! Det fattas lite lådor, hyllor och en byrå eller nåt, för att få ordentlig ordning, därav lådorna på golvet. Jämfört med hur det såg ut häromdagen så är har jag full kontroll nu! Tänk att kunna sitta där, kunna plocka fram grejer och låta dem ligga kvar! Förr fick jag dra fram allt i vardagsrummet och där fick det ligga tills jag tröttnat på att greja och ha det framme. Då åkte det bort för ett tag tills jag var sugen på att pyssla igen! Ett alldeles eget pyssel/skaparrum!! Åhh! Härligt!

Av Mia - 24 januari 2007 15:59

Snön är här igen! Jag kan inte hjälpa det, vad ni alla vår- och solivrare säger, men jag tycker om att den är här!! Jag blir gladare, piggare, allt blir finare och roligare! Så det så!!I fredags var söte sambon och jag i Göteborg på konsert, Hammerfall. Det var väl en hyfsad konsert, dock inget som kommer att lägga sig på en förstaplats på listan över minnesvärda spelningar jag varit på. (Den har Whitesnake stulit, troligen för alltid!)Men jag har lärt mig en ny sak! När jag började gå på konsert i slutet av 80-talet någon gång, lärde man sig ju snabbt att ha med sig en tändare i fickan för att använda sig av under en ballad. Alla tände sina tändare och fick arenan lite stämningsfull.I fredags lärde jag mig en ny sak! 2000-talets tändare är... tada! MOBILEN!Japp, den använde sig alla människor av! Jag funderade en kort stund vad det var för konstiga tändare folk hade med sig, som lyste så starkt med blått sken. Ett par milisekunder efteråt förstod jag vad det var!Alltid lär man sig något nytt!

Av Mia - 11 januari 2007 16:29

...äntligen faller den ner här! Det är så mysigt, ända tills jag måste gå ut förstås. Har kört bror och några kompisar till Uddevalla och det var inte helt roligt att köra i det här väglaget.Under hemresan blev jag omkörd av en lastbil och hela min vindruta blev täckt av en dm snöblask. Jag såg verkligen ingenting! Det var otäckt, jag fick snabbt bromsa in eftersom jag inte såg vägen eller bilar framför mig innan vindrutetorkarna hade fått bort snön! Jag blir verkligen irriterad på lastbilschaufförer som tror att de äger hela vägen och jag tänker inte tala om vad jag nästan hoppades när han vräkte sig förbi mig!!Raraste mamma gav mig en present häromdagen! Ljus som går på el men som ser ut som blockljus! De är jättefina och jag är så glad för jag vill ha något i mitt fönster vid köksbänken som lyser. De passar himla fint där!Jag glömmer dock varje gång jag är ute att titta på hur mitt lilla fönster ser ut utifrån! Ni kan i alla fall se hur det ser ut inne! Jag tänkte att jag skulle köpa något fint fat att ha dem på, göra ett litet arrangemang. Det ser lite fattigt ut när de står direkt på trähyllan! Hmmm... kanske jag skulle måla om hyllan så den blev vit?? Ännu ett projekt att skriva ner på lapp och lägga i "att-göra-burken"!Dags att slita lite med att plocka undan tomtar och julsaker! Tänkte väl låta mina elljusstakar stå kvar i fönsterna över helgen. De är det jag saknar mest när jag plockat bort julen!

Av Mia - 9 januari 2007 01:33

av Jodi Picoult.
Ett för mig annorlunda och kontroversiellt ämne för en bok. En etisk och moralisk frågeställning som fick mig att fundera mycket på vad som är rätt och fel. Ett lite oväntat slut fick mig att bli överraskad. Som de andra böckerna jag läst av henne är den engagerande och gripande men ändå lättläst!

Handlingen då (från Adlibris)
Anna har kommit till världen för att genetiskt matcha sin storasyster Kate som lider av leukemi. Nu är hon tretton år och har fått nog; hon uppsöker en advokat och stämmer sina föräldrar för rätten att bestämma över sin egen kropp. Men om Kate inte snabbt får en ny njure kommer hon att dö, och Anna är den enda möjliga donatorn. Och ingen uppmärksammar Jesse, den äldre brodern, som i sin frustration hamnar i en allt allvarligare kriminalitet.

Av Mia - 9 januari 2007 01:05

För er som inte sett eller som glömt :-) hur min sambo och min minsta bror ser ut kan titta på fotona nedan! Bli inte rädda bara, de kan liksom inte hjälpa hur de ser ut, skönhet är ju oftast medfödd! Min sambo är då till vänster! Har precis kommit hem efter att ha kört min bror och hans affärsbekanta hem från puben. Måste säga att de har inte riktigt likadana möten som vi inom vården har. De verkade ha haft lite roligare, ätit lite godare mat och druckit lite starkare drycker än vad vi har! Men så är vi nog piggare dagen efter också!Igår hade vi sorg och avsked här i huset. Min älskade gran åkte ut. Söte sambon var inte fullt lika ledsen som jag men i mitt hjärta gjorde det ont. Den var så fin och jag älskar min gran med vita kulor. Men, men, den barrade värre än någon annan gran jag varit med om så det var bara att hiva ut den. Det lättaste var ju att skaka av alla barren så det inte barrade så mycket i trapphuset så det gjorde vi.Jag bad sambon SMYGA ner med den, tyckte det kändes pinsamt att ha en så bedrövlig gran. Han hann inte ens komma utanför dörren innan grannen mitt emot kommenterade "det var en fin gran" Speciell i alla fall skulle jag vilja säga.Nu ligger den ute på gräsmattan vid staketet och väntar på att bli bortforslad och flisad. Det värsta är att den andra granen som ligger bredvid har alla sina fina gröna barr kvar och den barrar inte ens när man slår på den!Tro mig, jag har försökt!! Well, nu är den ute och vi får troligen dammsuga barr här ett halvår. Skulle tro att Saga kommer att sakna julgranskulorna. Hon har egna fina bollar att leka med, men inte då! Hon föredrar mina fina vita kulor, gjorda av glas och inköpta i både Australien och Harrods i London.Men vad gör man inte för den lilla snuttan?? Hon är ju så söt när hon leker!!Titta för all del på resterna av min fina gran!

Av Mia - 8 januari 2007 01:21

av Roma Ligocka.

En underbart, tragisk, jobbig, givande och intressant bok! Det känns onekligen som om man skulle behöva läsa mycket om 2:a världskriget, för att ingen ska glömma det fruktansvärda! Minnet behöver hållas i liv, dels för att hedra de drabbade, dels för att på något sätt förhindra att det händer igen!

Förlaget skriver om boken:

Flickan i den röda kappan: I Steven Spielbergs film Schindlers list förekommer en liten flicka i röd kappa. När Roma Ligocka ser filmen känner hon omedelbart igen sig. Roma Ligocka är två år gammal när hon tvingas flytta in i Krakows getto tillsammans med alla andra judar i staden. Hon överlever nazismens fasor, men de traumatiska minnena från barndomens vardag har hon burit med sig sedan dess. Detta är den gripande och omskakande berättelsen om hennes liv och om helvetet i gettot. I Flickan i den röda kappan delar Roma Ligocka med sig av sina upplevelser från kriget och efterkrigstiden. Hon skildrar ungdomsåren i det stalinistiska Polen där hon för första gången kom i kontakt med konsten: ett möte som skulle förändra hennes liv. Vägen ut ur det kommunistiska Polen och de förlamande barndomsupplevelserna går via Tyskland, där hon upptäcks och börjar jobba som fotomodell. Roma Ligocka tecknar ett ovanligt livsöde som kommer oss till mötes ur barnets perspektiv, det är en ond saga med ett lyckligt slut.


Tyvärr verkar inte boken finnas att köpa någonstans, slut på förlaget, utgått eller vad det nu står, så jag rekommenderar er att låna den på biblioteket!!

Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2007 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

En gång för länge sen

RSS

Foto 365

Vänner


Ovido - Quiz & Flashcards