Direktlänk till inlägg 26 maj 2010

Då...

Av Mia - 26 maj 2010 23:08

...jag och mina bröder var små, den ena av dem betydligt mindre än oss andra två, hade vi tillgång till en stuga, långt in i Dalslands skogar.

Som jag minns det var vi där ganska ofta, sommar som vinter. Det fanns ström, men inte rinnande vatten och således bara utedass.


Jag kan sakna det ibland, det lugn som fanns i den stugan, ingen stress bara lugn, inga tv-apparater, tv-spel, datorer eller annat modernt stimuli utan bara vi och våra fantasilekar.

Vi brukade ha med oss en radioapparat, kortlek och ett par spel.


Vintern var nästan mysigast och i mitt minne var det alltid snö på vintern då.

Vi kom upp till denna stuga, efter en bitvis strapatsrik resa på oplogad vinterväg, med en stor spjälsäng inpackad i bagaget på pappas gamla duett, tände upp eld och värmde upp huset. Det tog ett tag och innan det var varmt fick vi ju gå runt inne med ytterkläder på.

Vi lekte ute, pulsade runt i snön på vintern och åkte pulka och skidor, letade nya blommor och växter i den gamla trädgården på våren och letade grodyngel i bäckarna, på sommaren åkte vi till en sjö och fiskade och badade, och på hösten var det fruktträdsletning, svamputflykter och jakt som gällde. Vi spelade spel, umgicks och pratade, många saker har dryftats och diskuterats och mycket lärdom har inhämtats där.

Det var lycka där, många roliga och goda minnen.


Idag när vi åker till den jaktstuga vi har tillgång till nu, är det bärbar dator, mini-tv och tv-spel som ska med om man ska stanna mer än bara från kväll till tidig morgon. Jag önskar att fler barn idag hade kunnat bli tillfredsställda på annat sätt än med dessa dyra och avancerade leksaker. Mina brorsbarn och en hel del av deras vänner gillar att spela "vanliga" spel och kortspel, men de har svårt att sysselsätta sig ute och leka tillsammans om de inte har studsmattor och cyklar, fyrhjulingar och badbassänger och gubevars dessutom utan vuxna!


Utedasset finns där också, men värmen i huset kommer från inköpta element och det har inte riktigt samma charm.

Kanske är det barndomens skimrande glasögon som gör det gamla stället mer genuint och harmoniskt?
Jag saknar det gamla rucklet! Jag saknar det opretantiösa och enkla i dessa dagar, med det kravlösa och till och med den låga standard som kom med. Det känns alltid som jag vill ha det så bekvämt som möjligt när jag är på semester eller weekendresor eller liknande, men ibland undrar jag. Behöver jag verkligen det? Om jag vågade försöka, skulle jag inte klara mig alldeles utmärkt med det enkla? Kanske skulle jag må bättre än någonsin?

 
 
Lisa

Lisa

27 maj 2010 09:00

Ja du har helt rätt! Vi hade också (har det kvar ännu) en sommarstuga. Utan el, rinnande vatten och annat man hade hemma. En jordkällare där maten förvarades. Man fick lov att dricka upp mjölken vi hade med inom några dagar annars blev den sur. Vette 17 om den inte var lite sur ibland också, men vi drack den ändå. *s* Vi badade, gungade, snickrade och fiskade både fisk och kräftor. Utedass var det som gällde och usch va flugor och spindlar var äckliga. *s* Utedasset gäller dock fortfarande men nu finns det el där och kylskåp mm, ja inte på dasset då! *s*

Och inte var det tecknat på tv 24-7 som det är nu. Nä man fick hålla tillgodo med sommarlovsmorgon/julmorgon. På julafton var det ju toppen då det var TVÅ TIMMAR med tecknat!
Jaa....var det kanske bättre förr?????

PS Fotona från fjärilsutsläppet blev inte bra. Jag måste läsa digitalfoto-böckerna när de kommer!! *s*

Kramar!

http://bidrottningen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Linda

27 maj 2010 10:45

Jag blir alldeles nostalgisk och lite tårfylld när jag läser. Tänker jag på ett smultronställe, så tänker jag på Dalskog. Jag saknar också.

 
AnnE

AnnE

27 maj 2010 22:16

Nu har jag både fått kurs och nu make som säkerhetskod./jag och mina föräldrar har ju en stuga i Gästrikland. Vi har teve, men inte så många kanaler men antennen hade skadats lite i vintras. Vi har element men telefonen funkar inte nu. El har vi haft sedan sommaren 1974 men utedass har vi./Ja, snö ja.. Pappa har ju berättat att det var snöfria jular i HANS barndom, så vi människor minns nog inte så långt alla gånger, knappt från ett år till ett annat skkulle jag tro... I MIN barndom har jag upplevt "både det ena och det andra" när det gäller vädret. Och då handlar det ju om både 50- och 60-tal också och Gästrikland.

http://elisannw.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 2 september 2010 21:49


...bara lite, för att se om det blir röda ramar runt bilderna i denna bloggen också. Ni är välkomna att gå vidare till min andra blogg!! :-)     Och nej, det blir inte någon röd ram, däremot ser bilden helt skev ut... Åh vad det är besvärligt ...

Av Mia - 16 augusti 2010 15:21


...började idag, och som vanligt var jag med ut i skogen. Inga rådjur fälldes dock, men vi såg ett faktiskt. Alltid lika roligt att se djur i skogen, oavsett art. Tyst och stilla, och faktiskt hyfsat varmt med vind som blåste bort eventuella mygg...

Av Mia - 16 augusti 2010 12:51

...på jobbet. Semestern tog slut innan den knappt hann börja känns det som. Tanken var ju att ta det lugnt, slappa och koppla av och det blev som vanligt nästan tvärt om. Det har gått i ett, iofs med massa roliga grejer, men det har inte varit nå...

Av Mia - 16 augusti 2010 12:42

...med att länka till min nya blogg. http://kihaku.wordpress.com   ...

Av Mia - 12 augusti 2010 23:16

...det verkar börjar jag ta lite farväl av den här bloggen. Inte så att jag kommer att göra mig av med den nu, men färre och färre inlägg blir det, och mer fokus på den andra. Precis som en av mina vänner skrev till mig i en kommentar, som jag för öv...

Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

RSS

Foto 365

Vänner


Ovido - Quiz & Flashcards