Direktlänk till inlägg 8 januari 2008

Outsider...

Av Mia - 8 januari 2008 12:51

...igår, var det någon som såg det? Det handlade om "sopfolket", människor som letar i containrar och på sopstationer och sånt efter grejer som andra har slängt. Kläder, möbler, bruksföremål, tavlor, gardiner, mat... allt som de som slängt anser vara skräp.Ok, det spelar mig ingen roll, även om jag själv iaf skulle avstått kanske från just maten. (Men det är chockerande hur mycket mat som affärerna slänger, efter utgångsdatum! Jag förstår ju att de inte kan sälja det, men det är skrämmande hur mycket som bara kastas i soptunnor och som en del affärer häller shampoo och tvål på för att ingen ska kunna plocka upp och äta det. Men det är hemskt när man tänker på hur många människor som svälter i världen!)
Min åsikt handlar snarare om den tjej som tyckte vi kastade alldeles funktionella saker och nästan (som jag upplevde det) föraktade oss som ratade saker från vårt hem och slängde. Hon stod sedan vid några sopstationer eller vad det var och i sin tur valde bort grejer, för hon inte kunde bestämma sig om de där dynorna var snygga eller inte.Jag får inte slänga grejer för att jag tycker de är fula, men hon får rata dem när hon inte tycker de är snygga. Vaddå dubbelmoral, kan jag tänka.
Vad är skillnaden mellan mitt val och hennes val om man nu gör detta, som jag fattade det, för att protestera mot slit- och slängmentaliteten? Behövde hon dynor, så kunde hon väl ta dem ändå? Om de inte dög åt henne, varför skulle de duga åt mig då? Det är så lätt att vara fördömande mot andras val, och tro att ens egna är bättre, mer uttänkta men ibland kanske man (jag också naturligtvis) ska vara tyst och inte säga så mycket om vad andra gör, utan låta ens egna val tala för sig själva. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 2 september 2010 21:49


...bara lite, för att se om det blir röda ramar runt bilderna i denna bloggen också. Ni är välkomna att gå vidare till min andra blogg!! :-)     Och nej, det blir inte någon röd ram, däremot ser bilden helt skev ut... Åh vad det är besvärligt ...

Av Mia - 16 augusti 2010 15:21


...började idag, och som vanligt var jag med ut i skogen. Inga rådjur fälldes dock, men vi såg ett faktiskt. Alltid lika roligt att se djur i skogen, oavsett art. Tyst och stilla, och faktiskt hyfsat varmt med vind som blåste bort eventuella mygg...

Av Mia - 16 augusti 2010 12:51

...på jobbet. Semestern tog slut innan den knappt hann börja känns det som. Tanken var ju att ta det lugnt, slappa och koppla av och det blev som vanligt nästan tvärt om. Det har gått i ett, iofs med massa roliga grejer, men det har inte varit nå...

Av Mia - 16 augusti 2010 12:42

...med att länka till min nya blogg. http://kihaku.wordpress.com   ...

Av Mia - 12 augusti 2010 23:16

...det verkar börjar jag ta lite farväl av den här bloggen. Inte så att jag kommer att göra mig av med den nu, men färre och färre inlägg blir det, och mer fokus på den andra. Precis som en av mina vänner skrev till mig i en kommentar, som jag för öv...

Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

En gång för länge sen

RSS

Foto 365

Vänner


Ovido - Quiz & Flashcards