Direktlänk till inlägg 27 maj 2010

Storasystrar...

Av Mia - 27 maj 2010 13:45

...är nog på ett speciellt sätt. Inte alla förstås, och inte bara storasystrar, men jag tror och har läst att det är ganska vanligt att många av oss är omhändertagande och ansvarstagande am man generaliserar. Syskonpositioner har stor betydelse för hur vi utvecklas som personer. Jag har läst en hel bok om det och jag tycker det stämmer förvånansvärt väl på de personer jag känner.

Bland annat har jag läst "Storasyskon är generellt allvarligare och anstränger sig mer för att vara till lags. Småsyskon däremot bejakar livsglädjen och gör vad de själva känner för. De har en friare ställning eftersom de inte är lika bundna till föräldrarna."

Och det kan jag ju säga stämmer nästan på pricken med mig och min minsta bror. Kanske inte att jag är allvarlig, men att vara mer till lags.


Ibland känns det helt ok att vara det, men ibland kan jag känna mig väldigt trött på mig själv. Jag säger ja alldeles för ofta, jag hamnar för det mesta i den organiserande rollen vad det än gäller, jag vill att alla ska ha det bra när jag är med och jag mår dåligt när jag känner att jag inte räcker till.

Jag tycker det är spännande och intressant att läsa om det här, men jag är förstås medveten om att sånt här är generaliseringar. Dock tror jag att om jag blir mer medveten om hur min position i syskonskaran har påverkat mig som individ, desto mer kan jag förändra de bitar jag upplever att jag har bekymmer med.

 
 
AnnE.

AnnE.

27 maj 2010 19:44

Jag har hört en del om just mellanbarn också, där alltså en person har ett yngre och ett äldre syskon men ibland tycks detta inte stämma alls. Själv kan jag inte "jämföra" med något alls då jag inte har några syskon ju.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Lisa

Lisa

28 maj 2010 08:16

mm. Du har helt rätt där. Jag är ju storasyster och brorsan han har nog haft det "lättare" än jag. Det var jag som fick/skulle hjälpa till. Och nu på äldre dar är det JAG som får skiten av morsan om jag inte ställer upp så som HON tycker jag att borde. Hon är väl van vid det antar jag, att jag hjälpte till jämt. Brorsan var inte så närvarande förr, så han klarar sig bättre från hennes...."elakheter". *suck*

http://bidrottningen.bloggagratis.se

 
Siw

Siw

31 maj 2010 20:48

Vad man är i syskonledet påverkar en en hel del vem man är och blir och det påverkar även vilket kön man är på vilken position .. Gäller bara att komma ihåg att detta inte skall hindra vem man blir i framtiden .. Det är man själv som avgör vem man är hur man själv vill vara som vuxen ..

Har tyvärr sett alldeles för många som gömt sig bakom att de är småsykon, storasyskon eller ensambarn och skyllt på det varför man är som man är eller att det blir som det blir ..

Roligt och ibland skrämmande att se i vissa fall hur lätt man kan se om de är storasyskon, småsykon eller ensambarn ..

http://www.tankspridd.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 2 september 2010 21:49


...bara lite, för att se om det blir röda ramar runt bilderna i denna bloggen också. Ni är välkomna att gå vidare till min andra blogg!! :-)     Och nej, det blir inte någon röd ram, däremot ser bilden helt skev ut... Åh vad det är besvärligt ...

Av Mia - 16 augusti 2010 15:21


...började idag, och som vanligt var jag med ut i skogen. Inga rådjur fälldes dock, men vi såg ett faktiskt. Alltid lika roligt att se djur i skogen, oavsett art. Tyst och stilla, och faktiskt hyfsat varmt med vind som blåste bort eventuella mygg...

Av Mia - 16 augusti 2010 12:51

...på jobbet. Semestern tog slut innan den knappt hann börja känns det som. Tanken var ju att ta det lugnt, slappa och koppla av och det blev som vanligt nästan tvärt om. Det har gått i ett, iofs med massa roliga grejer, men det har inte varit nå...

Av Mia - 16 augusti 2010 12:42

...med att länka till min nya blogg. http://kihaku.wordpress.com   ...

Av Mia - 12 augusti 2010 23:16

...det verkar börjar jag ta lite farväl av den här bloggen. Inte så att jag kommer att göra mig av med den nu, men färre och färre inlägg blir det, och mer fokus på den andra. Precis som en av mina vänner skrev till mig i en kommentar, som jag för öv...

Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

En gång för länge sen

RSS

Foto 365

Vänner


Ovido - Quiz & Flashcards