Direktlänk till inlägg 13 september 2009

Svampkurs....

Av Mia - 13 september 2009 20:58

...skulle jag vilja gå på och lära mig några nya svampar. En gång i tiden gick jag en, men jag fick inte lära mig något. Vår lärare bara släppte ut oss i skogen och bad oss leta svamp. Jaha, men då plockade vi ju bara sådan svamp som vi lärde känna. Var det någon som plockade något nytt, sa han vad den hette men så var det inte mer med det. Om han nu ens visste vad den hette... Inte hur vi skulle lära oss känna igen den, eller om det fanns risk för någon farlig förväxling. Inget fick vi lära oss om var viss svamp växer och sånt. Nej, den var usel.


Jag plockar inte så mycket svampar; gula kantareller, trattkantareller, taggsvamp, Karl-Johan, rödgul trumpetsvamp och några till. Men kremlor, riskor, musseroner och allt vad det är, jag vill lära mig mer!!

Cintronslemskivling till exempel... Den ska ju vara god!


 

Bild lånad från Svampguiden.


 
 
Siw

Siw

13 september 2009 21:16

Har länge också velat gå en svampkurs, men har inte fått tummen ur och gått en .. Hoppas att det blir av någon gång inom de närmaste åren .. Svamp är ju så gott

http://www.tankspridd.bloggagratis.se

 
EW

EW

13 september 2009 21:43

Jo, nog skulle det vara jättebra egentligen för ALLA att gå en svampkurs, eftersom det är så lätt att förväxla en och annan. Mina föräldrar var på en för rätt många år sedan och har minst EN svampbok. Som du vet har jag och mamma vunnit i Naturmorgons tävling varsin gång. Den här veckan (alltså igårdagens program) tror vi (jag och pappa har diskuterat) absolut att svaret blir-------Citronslemskivling.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

21 september 2009 15:38

Jag vill också gå en riktig svampkurs. Vi har så "lite" svampar hos oss. Alltså inga kantareller, inga trumpeter, inga karljohan... däremot har vi skäggriskor, pepparriskor, kremlor av olika slag (vill veta vad som är vad av alla dem, men inga kremlor är farligt giftiga såvitt jag vet)... En del annat som jag inte har en ANING om vad det är.

http://malmdamm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 2 september 2010 21:49


...bara lite, för att se om det blir röda ramar runt bilderna i denna bloggen också. Ni är välkomna att gå vidare till min andra blogg!! :-)     Och nej, det blir inte någon röd ram, däremot ser bilden helt skev ut... Åh vad det är besvärligt ...

Av Mia - 16 augusti 2010 15:21


...började idag, och som vanligt var jag med ut i skogen. Inga rådjur fälldes dock, men vi såg ett faktiskt. Alltid lika roligt att se djur i skogen, oavsett art. Tyst och stilla, och faktiskt hyfsat varmt med vind som blåste bort eventuella mygg...

Av Mia - 16 augusti 2010 12:51

...på jobbet. Semestern tog slut innan den knappt hann börja känns det som. Tanken var ju att ta det lugnt, slappa och koppla av och det blev som vanligt nästan tvärt om. Det har gått i ett, iofs med massa roliga grejer, men det har inte varit nå...

Av Mia - 16 augusti 2010 12:42

...med att länka till min nya blogg. http://kihaku.wordpress.com   ...

Av Mia - 12 augusti 2010 23:16

...det verkar börjar jag ta lite farväl av den här bloggen. Inte så att jag kommer att göra mig av med den nu, men färre och färre inlägg blir det, och mer fokus på den andra. Precis som en av mina vänner skrev till mig i en kommentar, som jag för öv...

Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

En gång för länge sen

RSS

Foto 365

Vänner


Ovido - Quiz & Flashcards