Alla inlägg den 15 juli 2010

Av Mia - 15 juli 2010 20:56

...var målet för resan med kära vännen C i tisdags. Museet har i år en utställning av den amerikanske konstnären Andrew Wyeth som målade i akvarell (museet är också utsett till årets museum i år). Tydligen en känd sådan, men jag har aldrig hört talas om honom.... vilket iofs inte innebär så mycket.


Vi gick varvet på uställningen först, innan vi såg filmen som egentligen var inledningen, och det kändes ganska beklämmande och nedstämt. Tavlorna var mörka, grå, beige och bruna till största delen.

Just denna utställning visade livet på landsbydgen hos syskonen Alvaro och Christina (Johnson?), som han följde många år.Tavlorna gav verkligen känslan av ett slitsamt och tämligen fattigt liv., Christina handikappad av vad de trodde kunde vara polio och Alvaro slet med gården. Det var inte direkt något uppiggande, men det är ju min tolkning av dem, de kanske var helt tillfreds med sina liv.


På väg ut satte vi oss för att titta lite på filmen och blev fast. Det var en fascinerande och berörande historia om syskonens liv, före och efter Wyeth hade gjort Christina känd via sin berömda tavla Christina's world (som inte fanns med på denna utställning)

Helt plötsligt kom uställningens tavlor i en helt annan dager för mig.


Jag är glad att jag kom dit, jag hade nog aldrig tänkt på att åka dit själv om jag bara hade läst vem som var utställare denna gång.

Wyeth verkar vara en otroligt skicklig målare och tavlorna var mycket vackert gjorda! Säger jag som inte kan så mycket om det, men en del detaljer var fantastiska och jag kan inte fatta hur man får till det på det viset med vanlig enkel akvarell....



Av Mia - 15 juli 2010 20:47

...liksom inte någon roll att regnet bara öser ner emellanåt idag, det är ändå så kvavt att jag blir knäpp.... till råga på allt satte jag till att färga garn i hett, hett, vatten också, det var ju inte helt genomtänkt känner jag.

Jag blev inte helt nöjd heller med färgandet, inser att jag behöver mycket mer träning, och dessutom betedde sig garnet jag fick av mamma lite konstigt, hela tiden. Blötläggning, färgning, urkramning och sköljning....

Men det är himla skoj ändå! Nu ska jag bara beställa mer garn snart, jag vill ha en stor korg med garn i olika härliga färger, som en godispåse!

Jag ska fundera på om jag vill visa er resultaten från dagens färgning! :-) Det är gult och grön, bra till mitten på blommor och det som ska föreställa blad...

Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

En gång för länge sen

RSS

Foto 365

Vänner


Ovido - Quiz & Flashcards