Alla inlägg den 30 juni 2010

Av Mia - 30 juni 2010 14:09

...har jag försökt mig på idag, med inspiration och lite vägledning av Mia. Det var riktigt roligt, dock behöver jag nog lite mer träning. Dags att köpa storlass av oblekt och vitt virkgarn bara. Vad jag ska göra av garnet? Tja, virka tänkte jag, men med den takten jag virkar lär det dröja innan det är uppvirkat! Det var så roligt dock, så jag fortsätter väl färga ändå, med alla andra batikfärger jag har köpt.

Lila blev det idag, och framöver hade jag väl tänkt exprimentera med att blanda lite olika färger.

Jag gjorde några försök också att göra det melerat ifall någon undrar om den ojämna färgen! :-)  Vitt och oblekt garn var det och det ger ganska olika färger faktiskt.


Först lade jag härvorna i blöt så de blev genomblöta och sedan kramade jag ur dem hårt.


 

Jag blandade hett vatten, fix-salt och vanligt salt och batikfärg, rörde om och började doppa och färga garnet.

 

 


Då de legat i färgen och rörts om och allt vad jag gjorde, tills jag var nöjd, sköljde jag dem i hett vatten tills vattnet var klart och all färg hade släppt.

 


Sedan skulle härvorna tvättas i hett vatten och lite tvättmedel, sköljas väl tills tvättmedlet var borta och vattnet klart.


Efter det var det bara att hänga ut de härliga härvorna på tork. Lite trassliga ser de ut men det ska nog gå att nysta upp dem, med hjälp av käre maken! :-)

 


Till slut ska det bara virkas av dem också!

Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

En gång för länge sen

RSS

Foto 365

Vänner


Ovido - Quiz & Flashcards