Alla inlägg under januari 2010

Av Mia - 22 januari 2010 15:07

...kära vännen M:s tankar om att göra sig av med böcker, så har jag funderat allvarligt på det. Jag har svårt att skiljas från dem, men så sa jag om allt mitt garn jag hade samlat på mig och det gick fint att sälja av det till slut. Inget jag saknar alls.

Vi planerar för att röja och flytta grejer nu när vi ändå måste flytta ut möblerna från väggen, lite nya ordningar ska det bli. Jag ska passa på att köpa nya gardiner också, så det blir fint och fräscht. Helst skulle jag vilja tapetsera om också, men jag har ingen lust att betala det själv, och hyresvärden verkar inte helt villig att göra det än här.


I första skedet ska jag rensa ut och ge bort böckerna som står i "andra-hands-hyllan", böcker som jag inte är så noga med att ha kvar alls, sådana som inte gett mig någonting mer än ett antal timmars förströelse.


Erikshjälpen tar nog gärna emot tror jag, moster K:s man plöjer böcker, vilka som helst tror jag, så dit kan jag skicka några, sedan kan jag börja fundera på om jag kan sälja en del av resten av böckerna. Lite kan jag ju kanske vilja ha tillbaka för allt de har kostat. Nu för tiden köper jag mest pocket faktiskt, har ju insett att det är betydligt mer prisvärt. Jag kommer inte göra mig av med alla böcker, långt ifrån, jag trivs med att ha böcker runt mig. men jag behöver onekligen reducera mängden lite. Kanske kan jag gå med i Bookcrossing?


Japp, mot omorganisationen, den känns just nu ganska tung, men det blir nog så bra när det blir klart! Nu vill vi bara att de ska ringa från installationsfirman, så vi kan få reda på vilka väggar de vill dra kabeln på. Vi har ingen lust att flytta ut ALLA möbler från ALLA väggar, bara för att vi inte vet.

Av Mia - 21 januari 2010 15:32

...en lapp i brevlådan idag, de ska komma hit och installera ett uttag till, till vårt nya bredband på måndag. Fine, bra så, men grejen är den att de ska dra kablar från hallen till andra änden på vardagsrummet, längs en vägg där alla våra typ 800 böcker står. Fem bokhyllor packade med böcker högt och lågt, samt ett vitrinskåp och tv-bänk, och de ska ställas 1.5 meter från väggen. Jag ser INTE fram mot att flytta dem, det kan jag inte påstå, det lär ta tid och vara tungt.

Men, vi lär ju inte ha några sysselsättningssvårigheter på söndag i alla fall.

Det blir ju alla fall dammat bakom dem, det är inte gjort sedan vi flyttade in.


Nu hade det varit läge att möblera om också, som jag så gärna vill, men jag kan inte komma på någon annan lösning än den vi har, vi har liksom bara en möblerbar vägg.

Varför kan de inte dra skiten i taket istället? Vi vill inte ens byta leverantör av tv, bredband och ip-telefoni, men är tvungna då vår hyresvärd förhandlat fram ett avtal med Telia. FiberLan visserligen, men comhem har funkat bra.

Nu måste vi byta emailadress och installera om grejer.Träligt


Fina I-landsproblem jag har....

Av Mia - 21 januari 2010 15:14

...finfina sådana kan man vinna här, hos Gina! En fin blogg om stickning har hon också!

 

Av Mia - 19 januari 2010 17:41

...var det igår, för mig och maken. Vi tog oss iväg till bion faktiskt och såg Snabba Cash. Jag är då en av dem som inte läst boken, så jag var förväntansfull! Och tja, den var väl ok, men jag tycker nog den av vissa recensenter har fått oförtjänt bra kritik.

Men, helt klart sevärd, även om jag blundade för våldet ibland.

Kul att gå på bio igen, jag har nog inte varit där sedan... tja, inte vet jag, någon gång i Norrköping kanske? Någon film om aliens och människor och sånt där...District 9 hette den bestämt.

Vi åker till Norrköping om en månad ungefär, kanske blir det ett biobesök där igen.

Och kanske tapas på Manesa, det är sååå gott!


 


Av Mia - 17 januari 2010 22:57

...har hela den där lediga veckan gått, jag har bara en endaste dag kvar. Som vanligt har det varit himla skönt att vara ledig, tänk om man kunde få möjlighet att vara ledig ett år eller så, med full lön.... Skulle man längta tillbaka till jobbet då?


Det har varit tyst från mig här i bloggen några dagar, jag har liksom inte haft något att blogga om, inte ens haft någon riktig lust att försöka hitta något att skriva om.


Jag har stickat färdigt mig en mössa, eller den är inte monterad än, men stickad. Den ser ut som en bebismössa i en fin blå färg, troligen kommer jag att skratta ihjäl mig när jag ser mig själv i den första gången. Kameran har hamnat hos mamma, så jag kan inte fota den och visa, än.


Den tiden jag är hemma ägnar jag åt att rensa, jösses vilken tid det tar för mig, och jag är inte klar med mer än ett och ett halvt rum. Det känns gott i alla fall, det som jag fått rensa ut. Jag är inte så bra på att slänga saker, men lite är väck i alla fall, och det blir ju mer plats förstås, när jag lyckats organisera lite mer. Ska bli intressant och se hur länge jag klarar att ha det så här också. Det verkar som om det är roligare att omorganisera än vad det är att bibehålla ordningen, för mig!

Av Mia - 14 januari 2010 23:02

....imorgon och turen går till svärmor. Vi ska stanna över natten där, så vi hinner träffa lite släkt och vänner, men vi åker hem på lördag eftermiddag.

Kanske vi skulle stannat en natt till egentligen, men maken har bowlingmatch på söndagen så vi bör väl vara hemma då.


I kväll har jag varit och firat en väninna och ätit god smörgåstårta och dajmtårta med apelsinsmak. Kanske inte riktigt LCHF, men jag hade bestämt mig redan innan att fuska idag. Problemet blir helgen nu, när vi inte är hemma, och andra lagar maten, men jag får väl göra så gott jag kan.


Hemmet ser ut som en helikopter har landat här, vi är inte riiiiiktigt klara med att röja och organisera i klädkammaren, och att få upp grejer till vinden är trögt. Vi har vindsförrådet i huset intill och då blir det ÄNDÅ svårare att få till det där att bära upp grejer.....


Men det blir nog jäkligt skönt när det blir klart! :-) Under helgen någon gång... kanske....


Helst hade jag varit kvar hemma, och bara grejat, det känns redan som om min veckas ledighet är på väg att ta slut, och då har jag ändå fyra dagar kvar. Konstigt att det är så svårt att bara vara här just nu och inte fundera på hur fort resten av dagarna kommer att gå.

Av Mia - 14 januari 2010 00:23

...av mina vänner valde att inte se Johan Falk-filmen  som gick på tv i söndags  . Dock såg jag den, och jag tyckte den var riktigt bra för att vara svensk. Den verkade inte vara inspelad i närheten här, som de tidigare filmerna varit, men det underlättade nästan för mig. När jag vet att en film är inspelad i närheten så fokuserar jag mest på att känna igen mig och missar liksom halva filmen.

Men åter till söndagens film... jag har hittat en ny favoritskådis!! (Jacob Ekelund är INTE en favorit, tyvärr...) JOEL KINNAMAN! Inte nog med att han är (i mitt tycke) en vansinnigt snygg karl, han är också en oerhört begåvad skådis. Upptäckte att han faktiskt tidigare varit med i bland annat ARN, som jag tycker är bra filmer.


Den dagen han och Nijas Örnbak-Fjeldmose gör en film tillsammans kommer jag sitta fastnaglad vid bioduken på premiärdagen! (Att Jon Bon Jovi skulle göra en film som går upp på bioduken, kanske är att hoppas för mycket...)


NIJAS:


JOEL:

   


Av Mia - 13 januari 2010 15:48

...blir det till största delen idag. Eller mys och mys, först ska jag ta itu med klädkammaren där maken har börjat röja, nu är det min avdelning att organisera.

Och det är mycket.... Vi gör det här med hyfsat jämna mellanrum, men ni ska veta vad fort det går tills det är rörigt igen.


Tog en promenad med mamma förut, men hu vad det bet i kinderna, trots att det bara är fem-sex minus.

Skönt att få frisk luft i alla fall, även om det bara blev en halvtimma.


Tror ni ett glas vin kan få det roligare att städa?   Hmm, undra om jag ska testa sen kanske....

Kanske ska jag sätta på en ljudbok också. Jag har blivit medlem i Storytel, där jag kan lyssna på ljudböcker i mobil eller dator. Än så länge betalar jag för en bok i månaden, och det är väl inte helt billigt, 89 kronor, men jag vill testa om det är något för mig, om jag lyssnar tillräckligt mycket för att ha obegränsat med böcker att lyssna på för 149 (tror jag det var).

Nu ska jag bara komma underfund med hur det fungerar!

Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

En gång för länge sen

RSS

Foto 365

Vänner


Ovido - Quiz & Flashcards