Alla inlägg under augusti 2009

Av Mia - 5 augusti 2009 21:23

...sitter jag när min brukare har lagt sig och funderar och planerar lite inför vår kräftskiva.

Förr i tiden fiskade vi kräftor, jag tror vi började med det 1985 eller något sådant, vår familj tillsammans med en grannfamilj. Varje år fiskade vi med mer eller mindre stor fångst, och därtill hörde ju då en kräftskiva.

Traditionen höll i sig, genom byte av fiskepartner, uppvuxna barn,kommande barnbarn, pappas bortgångl och allt möjligt, men inte genom kräftpesten. Den dödade varenda kräfta och sedan kanske 4 år håller traditionen bara kräftskivan.

Tillsammans med mamma, bror med barn, en familj som är vänner till hela vår familj samt moster och morbror har vi kräftkalas varje höst. Förra året fick vi inte till det förrän i november, men vi hoppade inte över!

Vi turas om att ha det och nu i år är det min bror och jag som ska stå för det.


Det ska inhandlas kräftor och allt där till, servetter, tallrikar, mashaller, alkohol, ljus....

Partytältet ska resas och pyntas, det ska dukas och fixas lite lekar som tipspromenad och femkamp kanske....

Sånghäfte ska skapas och skrivas ut...

Och jag ska förstås ge mig på att baka och fixa sånt som ingen annan gör på sina kräftkalas, och jag undrar varför jag gör det egentligen.

De andra skivorna är alldeles utmärkta så varför göra sig till? Tja, jag brukar tycka det är roligt, men i år ska jag inte göra så mycket annorlunda tror jag.

Någon som har något tips på vad man kan bjuda på tillsammans med kräftorna?

Rostat bröd, kex, hårda ostar och dessertostar är självklara, men jag vill ha lite mer att bjuda på.

Rödbetsformar med pepparrotsost ska jag testa, jag vill baka ett bröd med västerbottenost i, egen färskost med några smaker och så vill jag ha en efterrätt förstås, men vaddå?? Någon som har några bra recept, gott, inte för jobbigt men kanske något mindre vanligt?

Och lite snittar eller nåt till bålen.... Oj oj oj, det är tur att jag har maken, bror och brorsbarn till hjälp, jag ska bara delegera ut en hel massa uppgifter.

Brorsdottern älskar att duka, dekorera, fixa med tipspromenad och sånt där så hon lär jag få god hjälp av.

Brorssonen håller mig nog sällskap mest, och på gott humör! *L*


Planeringen är rolig, det gäller att följa den sen så jag inte blir stressad.... 

Nu ska jag leta snapsvisor! :-)


Av Mia - 5 augusti 2009 18:09

...gör sig påmind känns det som. Jag som inte haft ett anfall sedan hösten 2002, men nu minsann känns det som om den vill sätta sig i samma fot som jag slagit blå.

Inte roligt, jag vill INTE ha ett giktanfall, det gör VANSINNIGT ont ska ni veta!

Jag kanske ser fram mot en vecka med sjukskrivning, kryckor och tabletter!
Hoppas att jag har fel....

Av Mia - 5 augusti 2009 17:16

...hålls idag, för att vädret ska hålla i sig tills imorgon eftermiddag, så jag kan få ta mig ett BAD! Det lär väl inte vara så varmt i vattnet, men det ska nog gå fint ändå! *L*

Jag har badat alldeles för lite denna sommar. Det är inte temperaturen i vattnet som avskräcker mig lika mycket som det oerhörda regnandet vi haft här!

Av Mia - 5 augusti 2009 14:35

..ni undrar, så är det fint väder ute idag här, jag jobbar ju så varför skulle det vara något annat?
Jag kan fixa väderprognoser för er, utifrån mitt schema! *L*

Av Mia - 5 augusti 2009 12:26

...gick den hemliga utflykten till igår!

Selma Lagerlöfs Mårbacka, och det var en himla trevlig tripp! Jag funderade faktiskt i om det kunde vara det, och vad rätt jag hade!

Vi gick en guidad tur, och jag blev ganska fascinerad av vår kära Selma, hon verkar ha varit en stark, engagerad´och nytänkande kvinna, och jag har nu köpt en utav hennes tre självbiografiska böcker, de andra två ska jag köpa framöver.

Ska väl också försöka leta någon bok av henne på biblioteket, jag bör väl ha läst några klassiker i mitt liv kanske...

Helt plötsligt blev namnet Selma Lagerlöf förknippat med en person för mig, det är ganska häftigt!

Dessutom blev jag mer nyfiken på henne, precis som jag blivit med Zorn, Carl Larsson och Dan Andersson, när jag besökt deras hem och hus. Inte för att jag gjort så mycket med den nyfikenheten men det är ävl aldrig för sent!

 

Av Mia - 4 augusti 2009 07:36

...vad jag inte gillar att gå upp på morgonen...

Även om det är något roligt jag ser fram mot så är det sååååå motigt, och jag är evigt tacksam över att mitt jobb inte innebär några så tidiga mornar....

Av Mia - 3 augusti 2009 20:42

...utflykt är det dags för imorgon.

Om nu väninnan C kan köra bil, hon har nämligen ramlat och slagit i svanskotan och det vet jag precis hur ont det gör, det gjorde jag ju själv i februari och lider av det fortfarande när jag suttit mycket.


Själv haltar jag ju omkring med blå fot, så det är två krymplingar som åker imorgon.

Hoppas på lite fint väder också, kan ju finnas något att ta kort på! *L*

Av Mia - 3 augusti 2009 20:33

...har jag skapat någonting igen...

En liten utmaning av Lisa, något i min favoritfärg och med minst två dekosar (eller var det bara två? I så fall har jag missat det....*L*)

En lo på lilla Ella, och jag har ingen funktion att blurra ansiktet, men jag hoppas det är ok ändå, kusin, annars ändrar jag det!



 Jag är väl inte helt nöjd, jag missade några detaljer, men jag säger inte vad det är :-)

Nu kom jag också ihåg varför jag tycker det var så svårt att scrappa, för att jag inte tycker att jag tar tillräckligt bra foton att scrappa med samt att jag tycker det är svårt med journalingen (texten som jag egentligen tycker är det viktigaste på layouten)

Men det var skönt att skapa något och att BLI KLAR med något.


Jag gjorde ett kort också i bara farten, ett enkelt i den bemärkelsen ganska stilrent och inte så mycket krusiduller. Ibland gillar jag att göra det ena, ibland det andra.

Det ska skickas, när det torkat, till en vän som kan behöva lite extra uppmuntran just nu.


 


Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

En gång för länge sen

RSS

Foto 365

Vänner


Skapa flashcards