Alla inlägg den 2 februari 2008

Av Mia - 2 februari 2008 21:55

1 - Hur mår du idag?

Bra, faktiskt, trots att det slank ner en del vin igår! *L*


2 - När var du sjuk senast?

Sjuk länge?  Det minns jag inte ens, några månader sedan troligen. Sjuk bara någon dag eller några timmar? Typ i förrgår när min mage gjorde sig påmind igen.


3 - Vad är det värsta i sjukdoms/skadeväg du provat på?

Alltså att ha ont i magen på det sättet som jag har ibland är inte att leka med, men den största smärtan var när min knäskål hoppade ur led efter ett fall på isen hemma på mammas gård. Ajajajajaj....


4 - När hade du senast en riktig må-toppen-period?

Jag vet inte, ser mer när jag har en må-toppen-dag, och rent fysiskt är väl det ganska ofta, psykiskt är det inte  kanske riktigt lika ofta. Men  bara en minut av ren lycka och må väl-känsla är så tacksamt!


5 - Vad får dig att må bra?

Ledig från jobbet, (denna årstiden) snö och snöfall, umgås med min sambo, mina syskonbarn, vänner, familj,  få pyssla med det jag tycker om, lite pälsterapi med Kejsarinnan..... Det finns mycket som får mig att må bra! 

Av Mia - 2 februari 2008 21:30

...väl det, inte var det över 1000 pers som hade besökt mig under januari. Riktigt så galet var det inte! Men över 600 och det är jag såååå glad för! Och allra gladast är jag för att mina vänner både över nätet och IRL besöker mig här! Fast ni är lite dåliga på att skriva kommentarer, många av er.... morrr! :-)

Men några gör det ofta, och det tycker jag är sååååå ROLIGT! 

Av Mia - 2 februari 2008 21:23

...jag nu är inne på bokspåret idag...

Så här kanske jag ska placera alla mina böcker

 

I färgordning! Bilden är lånad från The Rainbow of Books Pool och tyvärr inte min. Fast den där lilla vovven hade nog inte passat hos mig, jag vill ha en annan sort...

Grejen är den bara, att de flesta böcker jag har är svarta, så det skulle nog inte bli så här vackert! Jag måste köpa fler pocketböcker!


Förr gillade jag inte pocketar, men nu är jag kär i dem! Inte för att deras format är litet, utan för att de ser ut som en godishög där de står i mina bokhylla med sina färgglad omslag, och det är bara att välja ut en som ser läcker ut! Men man måste vara försiktig när man läser dem, så de är i fint skick efteråt också!


Men jag ska fundera på ovanstående ordning! Visst är det läckert! Bäst gör det sig förstås också till en mörk bokhylla, och min är bara...bok... 


Av Mia - 2 februari 2008 21:15

..att ha några böcker på har jag hittat!


Nedersta boken är själva hyllan. Upp till fyra kg ska den tåla, så man kan lägga måååååånga pocketböcker på den, så ser de ut att sväva fritt mot väggen!
En sån vill jag ha!!

Finns på CoolStuff! (där f ö bilden är lånad från)

279:- och finns i fyra olika färger!


Men med tanke på hur många böcker jag har behöver jag nog ett antal...


Av Mia - 2 februari 2008 21:06

... jag kommer bli när jag läst alla dessa böcker jag har och har lånat!

Jag kommer må bättre/utvecklas/förstå mer....

En perfekt människa med andra ord? :-)

Hahaha! 

Av Mia - 2 februari 2008 20:56

...jag kan börja på mina lånade böcker ska jag nog läsa ut de jag håller på med.


Den långa vägen ut ur helvetet av Marilyn Manson

En bok som fascinerar mig oerhört. Den är gripande, öppenhjärtlig, äcklig, brutal... Men under tiden jag läser kryper det fram en helt annan person i boken än den jag tidigare uppfattat Marilyn Manson som. Då; en galen, ond och jävligt obehaglig varelse, nu; en intelligent, samhällskritisk och sympatisk man med mycket humor. 

Visst kan mycket jag läser i boken äckla mig, men ju mer jag läser förstår jag vad som ligger bakom hans agerande.

Ja, jag är fascinerad!


ATT VÄLJA GLÄDJE av Kay Pollack 


Efter att ha sett en inspelning av en av hans föreläsningar bestämde jag mig för att läsa hans bok, och det var ett bra val av mig!


Att välja glädje är en bok om att växa och utvecklas som människa. Det är en bok att läsa när man känner att man vill något mer med sig själv och sitt liv. Boken är full av övningar och redskap för hur du kan skapa ett bättre liv för dig själv och de människor du möter. Hur du kan göra för att må bättre, få det lättare i möten med andra människor, uppnå större balans och närvaro, känna dig lyckligare och friare. Bli mindre sårbar.
Att välja glädje ger dig verktyg för att långt mer kunna vara "den du var ämnad att vara". Tryggare och modigare, mer spontan och kraftfull. Dag efter dag, vecka efter vecka ... Ja, kort sagt, oftare känna glädje i livet.

 (Kursiva texter och bilder från Adlibris)

 Det är ingen bok man plöjer igenom och sedan lämnar därhän. Nej, jag har den liggande på sängbordet, jag läser i den då och då, en liten bit i taget så jag kan smälta det som står. Den är klok, jag önskar bara att jag mer kunde följa det han säger...

Kanske kan jag lära mig? 



Av Mia - 2 februari 2008 20:30

..är böckerna som jag vill köpa/äga/läsa!
Och eftersom jag aldrig lånar böcker från mina vänner....:-) så fick jag ju inse att min ekonomi inte tillåter ett inköp på typ 100 böcker och begav mig till bibblan!

Lånade böcker denna gång:


GOMORRA av Roberto Saviano


Ingen annan kriminell organisation i Europa har så många mord på sitt samvete som camorran i Neapel, som är betydligt våldsammare, mäktigare och mer utbredd än den sicilianska maffian.

Roberto Saviano är född och uppvuxen i Camorraland. Med sin vespa har han åkt runt i orterna i regionen och samlat fakta från alla som vågat berätta. Han har träffat tonårspojkar som inget hellre vill än att bli medlemmar i camorran. Han har sett hur människor blivit mutade, misshandlade och dödade. För att ytterligare komma organisationen in på livet har han infiltrerat arbetsplatser där camorran styr. Han har fått inblick i ett ekonomiskt imperium, en värld där makt och pengar är allt, där man tar till alla medel för att vinna.


TILLSAMMANS av Anna Kåver


En stor utmaning i våra liv är att fungera tillsammans - med vår livspartner, med våra barn och föräldrar, med våra släktingar, vänner och arbetskamrater. Vi vill skapa och bevara goda relationer, men alltför ofta misslyckas vi. Här kommer en bok som hjälper dig att lyckas! Genom att utveckla din medkänsla, både med andra och med dig själv, kan du fatta kloka beslut. Genom att bekräfta andra, och dig själv, kan du både visa och få respekt. En relation som präglas av medkänsla och respekt ger glädje och utrymme för utveckling. Den här boken visar vägen dit!


VEM ÄR DET SOM BESTÄMMER I DITT LIV av Åsa Nilsonne


Medveten närvaro, mindfulness, innebär att vi är vakna i nuet och att vi lägger märke till det som sker omkring oss. Boken vill hjälpa oss att kunna styra vår koncentration och uppmärksamhet och att nå större självinsikt. En metafor i boken är "inre scen". Vi har alla en egen inneboende teaterrepertoar, och vi kan lära oss att styra denna – välja vilka aktörer vi vill släppa upp på vår inre scen.


EN SORTS KÄRLEK av Ray Kluun


Ray Kluun skrev En sorts kärlek när hans fru dog i cancer. Kvar lämnade hon honom och deras lilla dotter, ensamma. Det är en skoningslöst självutlämnande roman och det är lika bra att varna för det på en gång, det är en av de sorgligaste böcker som skrivits.

En sorts kärlek är en omtumlande roman om Sten och Carmen, det till synes perfekta storstadsparet som vräks omkull av beskedet att hon har cancer. Naket och osentimentalt skildrar Ray Kluun ett kärleksförhållande och en livshotande sjukdom.

Ärligare än så här kan det inte berättas. Hur han - den notoriskt otrogne monofoben, festprissen och fotbollsfanatikern - plötsligt tvingas att älska, på riktigt, i praktiken och in i döden. Men hur ser äkta kärlek ut? Hur ska en make vara?


EFTERTANKAR av Patricia Tudor-Sandahl



Dagarna rusar förbi och vi hinner inte se vårt eget liv i närbild. Först när vi stannar upp och får distans märker vi hur lätt det kan gå slentrian i vår vardag. Vi upprepar samma gamla mönster, kör på i välkända spår och blir helt enkelt hemmablinda. Det finns ett stort värde i att sätta tillvaron under lupp. Se livet ur nya vinklar, skönja andra möjligheter, ana nya vägar. Inse det spännande som ryms i varenda dag men som alltför ofta går oss förbi. Boken består av korta episoder som väcker känslor och får oss att tänka till.


HON HETTE AGNES av Elisabeth Lindfors


Agnes är ung och ohjälpligt förälskad när hon avbryter sin lärotid på damfriseringen för att gifta sig och följa sin Knut. Det är krig och elände i världen, men Agnes är vacker och glad den där septemberdagen 1941 när kyrkklockorna ringer. Knut gör karriär inom folkrörelsen, medan Agnes stannar hemma och låtsas att hon är någon annan. En lycklig mor. En direktörsfru. Någon som inte kämpar mot bråddjupen inom sig.


(Alla bilder och text till böckerna lånade från Adlibris


Och listan på böcker jag vill läsa är så lång och blir allt längre och längre...

Hur ska jag hinna allt jag vill göra!!





Av Mia - 2 februari 2008 18:26

...doftar det i hela vårt hem, och det beror INTE på att vi har tvättat. Nej, igår köpte jag ett litet doftblock från Yankee Candle i vår trevliga affär DG12, att använda i aromalyktor. Clean Cotton heter det och det doftar verkligen CLEAN COTTON!

Jag köpte flera andra sorter som jag också ska testa! Det finns stora doftljus, som iofs kostar en del men det är det värt! De varar länge, doften känns ordentligt, inte som IKEAs billiga som man bara känner doften av om man står precis över.

Namnen på dofterna är helt ljuvliga också!
Smaka på WATER GARDEN, GOOD MORNING, SIBERIAN SILVER FIR, SUNWASHED LINEN.....

De är de andra dofterna jag köpte på mig.

Bra att kunna köpa små ljus för att testa dofterna. Köpa ett stort för 270 kronor och upptäcka att man inte alls gillade doften känns inte så skoj!

Men så många olika sorters doftljus som jag testat så är Yankee Candles mina absoluta favoriter!!

Jag hade aldrig prövat dem innan jag fick ett av moster K i julas, som hon inte ville ha kvar. Kanske hade hennes make fått det i julklapp av någon leverantör eller kund eller var han nu får sina julklappar ifrån. Många är de i alla fall! Kaneldoft var det på det ljuset, och kanel luktade den sannerligen. 100-150 timmar ska det brinna.

Typ 2 kronor i timman kostar det, det är verkligen värt varenda öre!


Synd bara att jag inte kan bestämma mig utan vill ha typ ALLA dofterna, precis som med allt annat! Jag vill ha ALLT av ALLT!

Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

En gång för länge sen

RSS

Foto 365

Vänner


Ovido - Quiz & Flashcards