Alla inlägg den 2 januari 2007

Av Mia - 2 januari 2007 00:23

...av Jenny Dahlberg läste jag snabbt ut! Proffsen skriver så här om boken:

Jenny Dahlberg var tjock, men nu är hon på god väg att bli smal. I När jag fyller 30 ska jag vara smal får vi följa Jennys kaxiga och fokuserade strävan mot ett lättare liv.
Jenny fick stor uppmärksamhet för sin debutbok Tjock! och blev då en sorts ikon för Sveriges alla tjockisar. Men med tiden blev Jenny allt mer tveksam inför den livssyn och självbild hon visat upp.
Var hon verkligen så helnöjd med sig själv och sin kropp? Kändes det rätt att försöka förändra samhällets attityd istället för att förändra sig själv?
Jenny vände ryggen åt sin tidigare övertygelse, köpte ett gymkort och började träna.
I sin uppföljare skildrar Jenny de nya erfarenheter hon får då hon överger "valrossfiguren". Hon berättar om att bli annorlunda bemött, om njutningen i att köpa kläder, om att börja flirta och dejta. Om hur hon längtar efter att finna den stora kärleken och diggar skådespelaren Mikael Persbrandt. Som hon faktiskt har hånglat med en gång?


Gissa om jag kände igen massor i den här boken?? Kanske inte om att ha gått ner så mycket i vikt eller att ha hånglat med Persbrandt men så himla mycket annat! Lättläst och kul, men ganska talande också för hur livet kan upplevas när man är överviktig!

Av Mia - 2 januari 2007 00:19

...av Jodi Picoult är en bok jag nyligen har läst ut. Så här skriver de om den på Adlibris (när jag nu inte själv kan skriva om en boks handling på så stjäl jag det som redan är skrivet!!)
När Delia planerar sitt stundande bröllop dyker plötsligt obehagliga minnesbilder upp i hennes huvud. Barndomsminnen som inte alls överensstämmer med den idyll hon trott sig växa upp i. Hon berättar om sina upplevelser för en nära vän som börjar forska i saken. Snart knackar polisen på dörren och hela hennes och hennes älskade fars liv förändras i ett slag. Som ett pussel läggs minnen ihop till en hel berättelse, bit för bit får Delia veta vad som hände och vem hon egentligen är.

Av Mia - 2 januari 2007 00:00

... redan. Vart tog 2006 vägen?? Jag har bara gett ett enda löfte i år (i alla fall officiellt) och det är att ta vara på tiden som går på ett bättre sätt! Det vore trist om jag om ett år sitter och säger samma sak "vart tog 2007 vägen?". Sedan har jag ju alla små inofficiella löften och förhoppningar...* äta nyttigare* motionera mer* träna på att säga nejetc etcMen jag försöker se det mer som riktlinjer än som löften. Det är liksom ingen idé att lova sig själv massa saker som jag troligen inte kommer att hålla!Nyårsafton gick väl av stapeln som väntat; god mat och dryck, sällskapsspel och raketer. Det är inte direkt min grej att fira nyår, det har alltid känts så jobbigt att göra bokslut över det senaste året som gått, vad jag hade för förväntningar, vad som inte blev uppfyllt etc. Det tenderar att bli ganska negativt. För att inte tala om hur jag ser på det nya året, vilkat problem, besvikelser och bekymmer jag kommer att möta på vägen och behöva gå igenom nästa nyår igen...Nej, när jag nu inte kan vara positiv så låter jag nästan bli att fira nyår över huvudtaget!Till något annat! Jag är inne i en läsperiod igen och det är så kul! Jag vill ju förstås köpa alla mina böcker, jag vill ju hela tiden ha och ha... Men jag försöker nu låna en hel del böcker på biblos och det känns bra! Jag anstränger mig för att träna bort mitt köp- och ägandeberoende!Så eftersom det är mitt i natten, tänkte jag ta en bok i handen och gå och lägga mig. Är alldeles ensam i kväll och natt då kära sambon jobbar. Själv har jag semester en hel vecka! Underbart!!Gott nytt år mina vänner!

Det här är jag

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2007 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Leta i bloggen

Det nyaste från mig

Kategorier

Favoritplatser

Bakåt i tiden

En gång för länge sen

RSS

Foto 365

Vänner


Skapa flashcards